Een goed begin en einde: Vergeet de preboarding en offboarding niet!

Steeds meer organisaties weten het woord ‘onboarding’ te vinden als het gaat om het introductieprogramma voor hun nieuwe medewerker. Gelukkig ook, dat meer en meer werkgevers het belang van onboarding in zien en ervoor zorgen dat een medewerker vanaf dag één de organisatie, collega’s en sociale verwachtingen effectief leert kennen. Dat onboarding namelijk meer is dan alleen een rondleiding door het gebouw, het uitreiken van de laptop en het op orde maken van het laatste papierwerk, hoeven wij je dus ook niet meer te vertellen. Maar hoe zit het met de preboarding en offboarding in jouw organisatie? Laten we het daar eens even over hebben.


Preboarding: Ambassadeur nog vóór die eerste werkdag

Het woord zegt het al, de preboarding komt voor de daadwerkelijke onboarding. Deze fase start bij het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst en loopt tot de eerste werkdag.

Het is natuurlijk een feestelijk moment voor elke nieuwe medewerker om de officiële handtekening te zetten. Dit enthousiasme wil je vasthouden als werkgever. Het helpt dan niet als er complete radiostilte heerst totdat de eerste werkweek begint.

Met een juist ingericht preboardingprogramma zorg je ervoor dat de nieuwe medewerker het enthousiasme na ondertekening vasthoudt, zich verbindt met je organisatie en al ambassadeur wordt nog vóórdat deze daadwerkelijk is gestart.

Om managers en werkgevers te ondersteunen bij de preboarding passen wij slimme technologie toe, zoals bijvoorbeeld een speciale app die de nieuwe medewerker kan downloaden na zijn of haar contractondertekening. In de periode tot de eerste werkdag zorgt deze app voor verschillende contactmomenten en worden wederzijdse verwachtingen gemanaged.

Want wat ons ultieme doel (en die van jou als manager of werkgever) uiteindelijk vormt? Uiteraard dat elke nieuwe medewerker vol enthousiasme en zelfvertrouwen de deur binnenstapt om perfect voorbereid te starten aan zijn of haar nieuwe uitdaging.


Offboarding: Ambassadeur voor het leven

Het verwelkomen van een medewerker is leuker dan het afscheid nemen van een trouwe collega. Dit begrijpen wij. En tóch is het belangrijk dat ook het ‘exitprogramma’ effectief is ingericht voor medewerkers die de organisatie gaan verlaten. Oftewel, aandacht besteden aan de offboarding is net zo belangrijk. Want hoe gaaf is het als die ex-medewerker jouw organisatie als goede werkgever aanbeveelt bij vrienden en familie? Dit noemen wij een ambassadeur voor het leven.

Een belangrijk aspect binnen offboarding is het exitgesprek. Dit gesprek draagt bij aan het wederzijds gevoel dat je op de juiste manier uit elkaar gaat. Daarnaast levert het vaak veel waardevolle feedback op die van meerwaarde kan zijn voor je organisatie. Een respectvol en goed exitgesprek wordt vaak meer gewaardeerd dan dat ene afscheidsbloemetje.

Start of eindigt er dus binnenkort een medewerker bij jouw organisatie? En wil je de preboarding en offboarding gaan inrichten of juist meer gaan optimaliseren? Wij staan graag klaar om je te hulp te schieten.

Vond je dit verhaal leuk?

Deel op Twitter
Deel op LinkedIn