Al eens gehoord van een ‘onboardingbuddy’? Waarschijnlijk wel, maar misschien ook niet. Wij leggen het nog eens kort uit: Een onboardingbuddy is een directe collega die wordt gematcht aan een nieuwe medewerker om deze tijdens de eerste werkperiode volledig wegwijs te maken in de organisatie. Een echte buddy dus! Om elke nieuwe medewerker effectief te laten landen in de organisatie én om ervoor te zorgen dat deze zich vanaf het begin op het gemak voelt, is het opzetten van een buddysysteem van grote meerwaarde. Waarom? Dat vertellen wij je heel graag!
Meteen op de hoogte van alle ongeschreven regels
Wellicht is er in jouw organisatie een personeelshandboek aanwezig waar alle belangrijke informatie in staat die elke nieuwe medewerker dient te weten. Misschien staan er ook nog enkele ‘good to knows’ in of is dit vermeld op het intranet.
Maar naast deze ‘officiële informatie’ zijn er in elke organisatie vele ongeschreven regels. Oftewel, elke organisatie heeft zijn eigen cultuur. Denk maar eens na! Wanneer jij koffie gaat halen voor jezelf, neem je dan een rondje mee voor iedereen of is dit niet nodig? Eet jij jouw lunch achter je bureau of is dit echt ‘not done’ en houd je gezamenlijk pauze met collega’s? Sluiten jullie samen het kantoor af of is iedereen flexibel om vroeger of later te vertrekken? Dit zijn allemaal kleine rituelen die op elke werkvloer erin zijn gegroeid en wat voor alle collega’s heel normaal is. Alleen, die nieuwe medewerker weet dit (nog) allemaal niet. En dat is de taak van de buddy!
Jij weet als geen ander wat wel en niet gebeurt binnen het team. Hoe fijn is het als die nieuwe medewerker hier vanaf dag één ook van op de hoogte is, zodat er geen ongemakkelijke momenten ontstaan. Want je niet op je gemak voelen in een nieuwe omgeving is misschien wel het vervelendste gevoel dat je kunt hebben, wanneer je start met een nieuwe baan. Een buddy zorgt er dus voor dat de nieuwe medewerker zich zo snel mogelijk als een vis in het water voelt.
Iemand om op terug te kunnen vallen
Naast de bulk aan informatie, ongeschreven regels en ontmoetingen met mensen, blijft een nieuwe medewerker tijdens de eerste weken altijd met vragen zitten. Met een buddy heeft die persoon iemand om op terug te vallen en om alle vragen op af te vuren, zonder dat degene zelf op een ingewikkelde zoektocht hoeft te gaan.
Een buddy is faciliterend tijdens het inwerken, maar is daarnaast ook een luisterend oor en een sparringpartner. Je kunt het zien als een reisleider die de nieuwe medewerker door alle nieuwigheden en werkzaamheden loodst tijdens de eerste spannende en belangrijke werkperiode.
Extra: De gouden tip voor het aanstellen van de beste buddy!
Ben je ervan overtuigd dat het werken met onboardingbuddy’s van meerwaarde kan zijn voor jouw organisatie? Of wil je het huidige buddysysteem meer verfijnen? Wij geven nog een gouden tip!
Inventariseer eerst goed welke collega’s in het team graag een buddy willen zijn. Het systeem werkt namelijk het beste als je als buddy oprecht betrokken bent, een luisterend oor biedt en vooral al het enthousiasme en passie over het vak weet over te brengen op die nieuwe collega. Met hier en daar een vleugje humor tussendoor. Buddy zijn is helemaal geen hogere wiskunde!
Wanneer je weet welke medewerkers hier graag aan willen meewerken, zorg er dan altijd voor dat je de medewerker met de meest vergelijkbare functie matcht. Deze medewerker weet namelijk precies met welke obstakels de nieuwe collega te maken krijgt en kan hier dan ook een effectieve hulp in zijn. Vervolgens is een buddysysteem een natuurlijk proces dat resulteert in een warm en veilig welkom voor elk nieuw lid in jullie team!