Laten we beginnen met te zeggen dat wij met ‘het aan boord houden van’ niet bedoelen dat je elke medewerker met tape aan jouw organisatie moet vastbinden totdat ze hun pensioengerechtigde leeftijd hebben behaald. Nee, met het aan boord houden van een medewerker bedoelen wij dat je een fijne en veilige werkomgeving creëert, waarin ieder zijn eigen reis van ontwikkeling en groei doorloopt. Wanneer een medewerker dan besluit om elders een nieuwe uitdaging aan te gaan en tussendoor tegen de buurvrouw vertelt dat jij toch zó’n fijne werkgever was – dán heb je jouw medewerker aan boord gehouden.
Nou, nu we dit hebben opgeklaard: Hoe maak je die beleving voor elke medewerker dan zo prettig mogelijk? Met als gevolg dat je een bevlogen ambassadeur voor het leven hebt? Wij delen vijf tips!
1. Ga van binden en boeien naar vinden en volgen
Je wilt jouw medewerker natuurlijk binden aan jouw organisatie en hem voortdurend blijven triggeren. Dat snappen we. Maar wat als je je nu eens richt op het vinden van de perfecte kandidaat voor die functie en deze vervolgens voortdurend blijft volgen in zijn reis van ontwikkeling door jouw organisatie. Je bent op de hoogte wanneer het even iets minder gaat, maar ook wanneer het juist heel goed gaat. Tijdens al die verschillende momenten zorg jij er als manager voor dat degene zich gehoord voelt. Op deze manier verkrijg jij een betrokken, bevlogen én geboeide medewerker.
2. Zorg voor een psychologisch veilige werkomgeving
Je hebt te maken met allemaal verschillende persoonlijkheden in jouw team. De een kan tegen harde kritiek, de ander slaapt hier drie nachten niet van. Om een werkomgeving te creëren, waarin elke medewerker zich veilig en prettig voelt, is het dus belangrijk dat je jouw team door en door kent. Probeer inzicht te hebben in alle karakters en toon begrip hierin. Biedt ruimte voor de verschillen in persoonlijkheden en maak deze ook kenbaar in je team. Als je elkaar namelijk aanvult met diverse visies, kom je vele meters verder. Door actief hierin betrokken te zijn, toon je jouw vertrouwen in elk teamlid én het hele team.
3. Koppel die babyboomer aan die millenial
In jouw organisatie heb je waarschijnlijk te maken met babyboomers, millenials, generatie Y en generatie Z. Allemaal met verschilende behoeften, werkwijzen en rituelen. Benut deze kans! Ga de dialoog aan met alle generaties en laat jouw hele team met elkaar communiceren. Richt bijvoorbeeld een projectgroep in met verschillende leeftijden of koppel die senior ervaringsdeskundige aan die jonge energiekeling voor het uitvoeren van dat ene project. Doorbreek als het ware die kloof en meng de generaties samen tot één presterend team.
4. Zet een mentoringprogramma op
Wil je voor nóg meer verbinding zorgen tussen generaties en tegelijkertijd voor gezamenlijke ontwikkeling zorgen? Dan kun je een mentoringprogramma opzetten. Zo zorg je voor verbinding voor jouw medewerkers dóór jouw medewerkers. Middels het koppelen van een ervaren senior als mentor aan een frisse junior creëer je een natuurlijk situatie, waarin vakinhoudelijke en persoonlijke onderwerpend op vertrouwde wijze worden besproken. Het gevolg? Groei en ontwikkeling bij beide personen. Want van elkaar leer je nog altijd het meest.
5. Laat elke medewerker een gepersonaliseerde HR-reis doorlopen
One-size-fits-all werkt allang niet meer. Mensen willen persoonlijk worden geraakt en worden gehoord. Elke medewerker volgt een andere route in jouw organisatie. Voortbordurend op het ‘vinden en volgen’ ga jij als manager ervoor zorgen dat je voortdurend op de hoogte bent van de ontwikkeling en groei van jouw medewerker. Zo kun je issues en spanningen op de werkvloer snel oppikken en samen oplossen.
Ben jij getriggerd en wil je meer weten over onze aanpak? Neem dan contact met ons op!